Via een langdurige samenwerking hebben Unil en ColliCare samen al vele logistieke uitdagingen succesvol aangepakt. Unil, het merkenhuis van NorgesGruppen, is een toonaangevende speler in de sector van de snel bewegende consumptiegoederen (FMCG).
Onze samenwerking versterkt niet alleen de gezamelijke toewijding aan kwaliteit, maar stimuleert ook de onwikkeling van innovatieve oplossingen die Unil en haar klanten ten goede komen.
De waardeketen van Unil stelt een reeks complexe logistieke eisen, waaronder strenge eisen voor milieuvriendelijke transportoplossingen, milieurapportage en snelle ondersteuning in geval van verstoringen. We spraken met Unil over hun focus op het verbeteren van de logistiek, het beheersen van de kosten en het verminderen van de milieu-impact.
Wereldwijde import en volledige transportcontrole
Nina Stokke, Freight and Forwarding Manager bij Unil, schetst hun aanpak:
"We importeren goederen van over de hele wereld. Het is cruciaal voor ons om alle transportactiviteiten te 'bezitten' en rechtstreeks over vrachtovereenkomsten te onderhandelen. Dit zorgt voor optimale voorwaarden, niet alleen qua prijs, maar ook op het gebied van duurzaamheid, HR-normen, transittijden, probleemoplossend vermogen en klantenservice. We hebben volledig inzicht nodig in hoe onze goederen worden vervoerd en wanneer ze worden afgeleverd."
In samenwerking met ColliCare heeft Unil de vrachtvoorwaarden met verschillende leveranciers geherstructureerd, waardoor ze een goede controle hebben over het transportsegment. Langetermijnovereenkomsten met transportaanbieders zijn essentieel voor het opbouwen van sterke relaties en wederzijds begrip. Na jarenlange samenwerking met ColliCare ervaart Unil uitstekende ondersteuning in de hele supply chain.
Milieufocus en veilig transport
Unil rapporteert alle milieugegevens aan NorgesGruppen, dat zich ten doel heeft gesteld om in 2030 klimaatneutraal te zijn. Zij vereisen uitgebreide CO₂-boekhoudingen om de milieu-impact van transport te meten, met jaarlijkse rapportages en follow-up van reducties. De rapportagestandaarden zijn streng en omvatten alle aspecten van transport tot aan de ecologische voetafdruk van elke consumenteneenheid.
Alle leveranciers van Unil moeten actief deelnemen aan milieu-initiatieven en transportaanbieders worden om de drie jaar grondig gecontroleerd.
Marthe Opland, Quality Manager bij Unil, legt uit:
"Ons magazijn is ISO 14001-gecertificeerd en we werken systematisch aan milieubeheer en continue verbetering. Transport is een van onze belangrijkste milieuaspecten en we kiezen voor de meest duurzame oplossingen. Dit omvat het prioriteren van vervoerders met lagere emissies en het optimaliseren van de logistiek om de milieu-impact te verminderen. Alle relevante gegevens worden bijgehouden in onze milieuboekhouding, die essentieel is in onze activiteiten om onze totale klimaatvoetafdruk te verkleinen."
Mijlpalen in de samenwerking
Een groot succes in de Unil-ColliCare-samenwerking is de verplaatsing van weg- naar spoor- en zeevervoer, deze is in lijn met de strategie van Unil om de uitstoot te verminderen. Waar wegtransport de beste optie blijft, biedt ColliCare voertuigen aan die worden aangedreven door duurzamere brandstoffen zoals biodiesel of biogas. Indien mogelijk worden modulaire vrachtwagens gebruikt om de capaciteit per voertuig te vergroten. Deze nauwe samenwerking heeft goede resultaten opgeleverd.
Unil werkt alleen samen met vervoerders die zijn uitgerust met de nieuwste motoren met lage emissies.
Betrouwbare service in lastige situaties
De hoogste prioriteit van Unil is het bevoorraden van de winkelschappen en het beschikbaar stellen van producten aan klanten. Als een artikel ontbreekt, kunnen klanten zich wensen naar concurrenten, hierdoor is het cruciaal dat leveringen consistent zijn. Verlies van omzet moet koste wat kost worden vermeden.
Jarle Hagen, Logistics Manager bij Unil, vertelt:
"Onverwachte gebeurtenissen gebeuren, ongeacht de vervoerder. We hebben snelle, ad-hoc oplossingen nodig. Als bijvoorbeeld een spoorlijn wordt geblokkeerd door een aardverschuiving, vertrouwen we op een servicegerichte transportpartner met doordachte back-upplannen. ColliCare heeft altijd alternatieven klaar. In het geval van een havenstaking is het geruststellend om te weten dat onze vervoerder snel en efficiënt kan handelen."
Een gewaardeerd partnerschap
Jarle Hagen en Unil spreken hun grote waardering uit:
"ColliCare is een onschatbare partner in onze logistieke activiteiten. Hun expertise en toewijding hebben de efficiëntie van onze supply chain aanzienlijk verbeterd. Wat het belangrijkst is, is dat ColliCare ons helpt concurrerend te blijven en onze retailprestaties ondersteunt. Hun langdurige partnerschap biedt toegevoegde waarde door nauwe samenwerking die onze uitdagingen oplost. De overeenkomst is concurrerend en geeft ons toegang tot bekwame professionals die zorgen voor een vlotte logistiek. Na jarenlange samenwerking begrijpt ColliCare onze behoeften en prioriteiten. We kijken ernaar uit om dit partnerschap voort te zetten en samen te groeien. Onze focus op het verminderen van de CO₂-uitstoot en het bevorderen van duurzame vrachtoplossingen blijft sterk. We streven ernaar om emissievrije transportroutes op te zetten en daar werken we samen aan."
Trotse partner sinds 2010
Sinds 2010 is ColliCare Logistics trotse logistieke partner van UNIL. Met genoegen draagen wij bij aan hun succes en kijken we uit naar een verdere versterking van de samenwerking
Over Unil
Unil is het merkenhuis van NorgesGruppen, verantwoordelijk voor productontwikkeling, kwaliteitsborging, inkoop, import, marketing en merkopbouw. Met een portfolio van 4.000 producten worden de goederen van Unil gedistribueerd via KIWI, MENY, SPAR, Joker en Nærbutikken in heel Noorwegen.